Skip to main content
Advanced Search
Search Terms
Content Type

Exact Matches
Tag Searches
Date Options
Updated after
Updated before
Created after
Created before

Search Results

5 total results found

Brukerinnsikt om lesing og skanning av sider

Lage innhold for nett

Elever starter gjerne med å skrolle og se hvor mye det er på ei side før de starter å lese. De bruker mellomtitler for å skaffe seg oversikt over innholdet. Varmekart har vist oss at dersom artikkelen blir for lang, er det mange som gir seg før artikkelens slu...

lesemønster
struktur
lesing
f-mønster
skrolling

Brukerinnsikt om fagstoff og oppgaver på samme side

Brukerinnsikt om innholdstyper og eleme...

Vi har ikke gjort en systematisk test av kombinasjon av fagstoff og oppgaver, men vi har notert ned tilbakemeldinger fra elevene om dette når vi har testet ressurser med både fagstoff og oppgaver på samme side. Det kan ha vært en side som hovedsaklig er fagsto...

oppgaver
fagartikkel
struktur
læringsdesign

Brukerinnsikt om tekst i fagartikkel

Brukerinnsikt om innholdstyper og eleme...

Selv om vi ikke drar på brukertester for å teste tekstlengde, kommer det nesten alltid opp som tema fra elevene. De gir uttrykk for at de ikke ønsker for lange tekster. Språkteamet anbefaler at NDLA-artikler ikke bør være lengre enn 800 ord. I noen tilfeller e...

punktlister
struktur
brukerinnsikt
tekst
fagartikkel

Tekststruktur og lister

Godt og inkluderende språk

Avsnitt Del lange tekster inn i avsnitt. Sørg for at avsnittene har logisk rekkefølge. Tenk maks tre avsnitt per underoverskrift. Avsnitt skal skilles med blank linje. Ha tre til fem setninger i hvert avsnitt. Den første setningen...

struktur
nummerert liste
kulepunktliste
tekstbindere
definisjonsliste
lister
avsnitt
tekstbinding

Overskriftsnivå i ressurser (duplikat)

Regler for design og innholdselementer ...

Erstattet av https://kvalitet.ndla.no/books/produsere-innhold-i-ed/page/formateringsmenyen 

Struktur
H3
H2
H1
overskriftsnivå
universell utforming