Skip to main content
Advanced Search
Search Terms
Content Type

Exact Matches
Tag Searches
Date Options
Updated after
Updated before
Created after
Created before

Search Results

13 total results found

Udir: veileder for kvalitet i læremidler i alle fag

Pedagogikk, didaktikk, metodikk

Teksten under er hentet fra Udir: Veileder for kvalitet i læremidler i alle fag.  Teksten er utformet som påstånder, og det er ment at lærere og andre skal bruke teksten til å vurdere digitale læremidler. Kvalitetspåstandene som Udir beskriver er et godt utgan...

Udir
kvalitet
læremiddelproduksjon
kvalitetskriterier

Kvalitet i et fag

Kvalitet i innhold

Et fag på NDLA er en samling læringsressurser som har en egen inngang på NDLA. Samlingen av læringsressurser skal være knyttet til læreplanen i det enkelte faget.  Fagene er koblet til utdanningsprogrammene Fagene på NDLA er koblet til ulike utdanningsprogra...

kvalitet
læremiddelproduksjon

Kvalitet i tekst

Kvalitet i innhold

1. Innledning Begrepet tekst kan vise til mange ulike modaliteter (det utvidede tekstbegrepet). I denne sammenhengen bruker vi tekst som en samling av ord. Denne siden retter seg mot tekst generelt. Hvis du er på utkikk etter kvalitet i fagartikler, er det la...

kvalitet_i_innhold
kvalitet
tekst

Kvalitet i video

Kvalitet i innhold

Denne siden handler om undervisningsvideoer som er produsert av oss eller andre. Om du ønsker å lese om NDLA film, kan du besøke denne siden: NDLA film. 1. Innledning Det passer godt med video når vi skal visualisere noe. Video kan vise ekte eksempler og eng...

kvalitet
video
videoteksting
synstolking
kvalitet_i_innhold

Kvalitet i interaktivt innhold (generelt)

Kvalitet i innhold

1. Innledning Interaktivt innhold er en samlebetegnelse på veldig varierte innholdstyper, og dermed finnes det utallige måter å bruke det på. Elever setter ofte pris på interaktivt innhold, siden det gjør at de kan være aktive og interagere med nettsiden. Det...

kvalitet_i_innhold
kvalitet
H5P
interaktivt_innhold

Kvalitet i kodekammer

Kvalitet i innhold

1. Innledning Et kodekammer består av ett eller flere 360-rom (H5P) der elevene skal komme frem til koder som gjør at de kan navigere videre i rommene. Det kan brukes på mange ulike måter, og i mange ulike fag. Kodekammer er store og tidkrevende produksjoner,...

kvalitet_i_innhold
kvalitet
kodekammer
H5P
interaktivt_innhold

Kvalitet i aktiviteter og oppgaver

Kvalitet i innhold

1. Innledning Med læreplaner som legger vekt på den aktive, utforskende eleven, er det vanskelig å se at det finnes situasjoner der aktiviteter og oppgaver ikke passer. Aktivitet er grunnleggende. Vi må sørge for at alle fag har varierte oppgaver som lar elev...

kvalitet_i_innhold
kvalitet
oppgaver

Kvalitet i fagartikkel

Kvalitet i innhold

1. Innledning Vi bruker fagartikkel i mange ulike sammenhenger i NDLA. Den kan fungere som en oversikt over et tema, som en fordypning i noe og som en oppsummering.  Udir kvalitetsveileder læremidler – relevante påstander 3. Læremiddelet bruker et språk...

kvalitet_i_innhold
kvalitet
fagartikkel

Kvalitet i podkast

Kvalitet i innhold

1. Innledning Podkast egner seg både til å formidle informasjon og kunnskap og til å fortelle historier. Vi kan strukturere podkasten som et intervju, en paneldebatt, en åpen samtale eller en enetale. Vi kan legge til musikk og/eller lydeffekter i podkaster f...

kvalitet_i_innhold
kvalitet
lyd
podkast

Kvalitet i et emne

Kvalitet i innhold

Fagene på NDLA skal bygges opp i emner. Et emne bør gjenspeile læreplananalysen og strukturen som er bygget opp i dreieboka.Les mer: Veiledning læreplananalyse og dreiebok Emner er bygget opp av læringsressurser Et emne er bygget opp av læringsressurser, alt...

kvalitet
emne
læremiddelproduksjon

Kvalitet i bilder

Kvalitet i innhold

1. Innledning Visualisering kan gjøre det lettere å forstå et innhold. Noen ganger kan kombinasjonen av bilde og tekst gjøre at flere elever får bedre utbytte av en ressurs, enn hvis den kun inneholdt bilde eller tekst. Vi kan med fordel beskrive eller forkla...

kvalitet_i_innhold
kvalitet
bilder
metabeskrivelse
metadata
bilder

Kvalitet i lyd

Kvalitet i innhold

1. Innledning Lyd er en av mange modaliteter vi har muligheter for å inkludere i ressursene våre. Det finnes mange ulike typer lyd vi kan bruke i læremidlene våre, som korte informative intervjuer, lydkulisser, musikk og podkast. Kvalitet i podkast har en ege...

kvalitet_i_innhold
kvalitet
lyd
tekstalternativ

Kvalitet i forklaringer

Kvalitet i innhold

1. Innledning En forklaring er en kort beskrivelse/forklaring av et ord. Forklaringer hjelper elevene til å forstå begreper og dermed også mer av teksten der begrepene inngår. Elever med lavt ordforråd, lese- og skriveutfordringer eller et annet morsmål enn n...

kvalitet_i_innhold
forklaring
kvalitet