Advanced Search
Search Results
7 total results found
Brukerinnsikt om oppgaver
Oppgaver er en viktig del av innholdet på ndla.no. Lærere både ønsker og forventer at vi har oppgaver, og de opplever det som luksus hvis vi har mange og varierte oppgaver de kan velge mellom. Elevene liker oppgaver der det er tydelig hva de skal gjøre, og der...
Brukerinnsikt om bilder og grafikk
Bilder og grafikk kan være med på å visualisere fagstoff og gjøre ressurser mer tiltalende. Elever liker godt bilder, og de er opptatt av at bildene har en funksjon og passer inn i siden de er på. Noen ganger er det lurt å forklare bilder i tekstene våre. For ...
Brukerinnsikt om interaktivt innhold
Mange elever setter pris på interaktive elementer på nettsidene våre. Interaktivt innhold lar elevene "gjøre noe". Det er viktig at interaktivt innhold har en funksjon, at det er lett å bruke og forstå, og at vi gjør det universelt utformet. Noen ganger er det...
Brukerinnsikt om kunstig intelligens
Høsten 2023 og på nyåret 2024 ble det gjort mange tester med ressurser der elever skulle ta i bruk ulike kunstig intelligens-verktøy. Hovedsaklig praterobot (NDLAs praterobot) og bildegenerering (Adobe Firefly og Adobe photoshop - generative fill). Lærerne va...
Brukertesting i NDLA
Hva er brukertesting? Pilotskolemedarbeiderne (Synnøve, Stina og Julie) i Team Bruke jobber med brukertesting og samarbeid med pilotskolene. Når vi brukertester, lar vi lærere og elever prøve og gi tilbakemelding på ressursene våre. Slik ser vi hvordan ressur...
Slik kan vi samarbeide med pilotskoler
Vi kan samarbeide med skoler, lærere og elever på flere måter. På denne siden kan du lese mer om hvordan vi vanligvis samarbeider med skoler. Har du andre ønsker, kan du kontakte pilotskolemedarbeiderne Synnøve, Julie og Stina, og så kan vi kontakte skolene og...
Brukerinnsikt om tekst i fagartikkel
Selv om vi ikke drar på brukertester for å teste tekstlengde, kommer det nesten alltid opp som tema fra elevene. De gir uttrykk for at de ikke ønsker for lange tekster. Språkteamet anbefaler at NDLA-artikler ikke bør være lengre enn 800 ord. I noen tilfeller e...