Advanced Search
Search Results
39 total results found
Uu: video
Videoer er ikke like tilgjengelig for alle våre brukere. Videoer skal ha tekstalternativ (WCAG 1.1.1.). Vi tekster våre egne videoer. Dersom vi bygger inn video fra andre (som Vimeo) og de ikke har teksting, må vi lage et tekstalternativ. Tekstalternativ skal ...
Brukerinnsikt om video
Videoklipp er visuelt og et populært medium for mange elever. Det er viktig at innholdet er relevant, at videoen ikke er så lang, og at den har et klart pedagogisk formål. Noen ganger er videoklippet en del av det øvrige fagstoffet i en artikkel. Vi kan også b...
Kvalitet i video
Denne siden handler om undervisningsvideoer som er produsert av oss eller andre. Om du ønsker å lese om NDLA film, kan du besøke denne siden: NDLA film. 1. Innledning Det passer godt med video når vi skal visualisere noe. Video kan vise ekte eksempler og eng...
Kvalitet i bilder
1. Innledning Visualisering kan gjøre det lettere å forstå et innhold. Noen ganger kan kombinasjonen av bilde og tekst gjøre at flere elever får bedre utbytte av en ressurs, enn hvis den kun inneholdt bilde eller tekst. Vi kan med fordel beskrive eller forkla...
Teknisk kvalitet video
Videoer og animasjoner på våre nettsider må ha god teknisk kvalitet. Tekniske spesifikasjoner Oppløsningen må være i HD-kvalitet eller bedre. Framerate på 25 fps (bilder per sekund). Vi bruker normalt sett 16:9-format (liggende format). Video kodes med...
Teknisk kvalitet lyd
Det er viktig med god teknisk kvalitet på lyd. Lave lydnivå, støy eller ujevn miksing gjør det vanskeligere å oppfatte auditivt innhold. Tekniske spesifikasjoner Filformatene til lyd er mp3 (komprimert format) og WAV (ukomprimert format). Podkaster kjøre...
Teknisk kvalitet bilder
Bilder er viktig innhold på nettsidene våre. Vi tenker på både foto og illustrasjoner når vi snakker om bilder. Det er viktig at vi har god nok teknisk kvalitet på bildeinnholdet. Tekniske spesifikasjoner Vi bruker hovedsaklig liggende format (breddeforma...
Synstolking
Hva er synstolking? Synstolking gjør at visuelt innhold i levende bilder blir beskrevet, og gjør det mulig for personer med synsnedsettelse å få få med seg visuell informasjon i video. Når vi produserer nytt videoinnhold på NDLA skal vi lage synstolket video....
Uu: innbygging av eksternt innhold
Vi kan bygge inn (embedde) noe innhold i ED fra vår whitelist (Zendesk), som er en liste med nettsteder som er godkjent på ndla.no. Vi bruker "ressurs fra lenke" i ED for å bygge inn innhold. Vurder om det er tjenlig/fungerer å ha innholdet i en liten ramme el...
Uu: bilder og grafikk
For personer uten syn eller med nedsatt syn gir et bilde begrenset informasjon. Hvordan sørger vi for at bilder og grafikk er universelt utformet? Ikke tekstlig-innhold skal ha tekstalternativ (WCAG 1.1.1.). For brukere som ikke ser, eller har nedsatt syn er d...
Uu: lyd
Vi tilpasser ressurser lydinnhold slik at personer med hørselsproblemer skal få utbytte av disse. Lydressurser skal ha tekstalternativ (WCAG 1.1.1. og WCAG 1.1.2.). Det gjelder både lydklipp, kildemateriale som er lyd og lyd i videoinnhold. Vi transkriberer ly...
Uu: H5P (generelt)
Denne siden er ganske generell og det vil på sikt bli laget mer detaljerte sider om ulike H5P-typer. Slik som når og hvordan vi skal bruke de ulike og hva vi må tenke på når det gjelder uu. Jevnt over er H5P-er utfordrende når det gjelder universell utforming...
Uu: tabell
Vi bruker tabeller til å vise tabulære data (data som er organisert i rader og kolonner), og vi skal ikke bruke det til layout/visuell utforming. Tabeller kan være krevende for brukerne. Vurder om tabellen kan deles opp i lister i stedet, og om alle kolonner e...
Uu: tekst
Tekst er i utgangspunktet et godt medium med tanke på tilgjengelighet. Mange kan få med seg innhold i tekstform. Vi må strukturere tekster godt med riktig overskriftsnivå og ha passe lengde på avsnitt og setninger. Når vi produserer og bruker tekst i ressursen...
Kvalitet i forklaringer
1. Innledning En forklaring er en kort beskrivelse/forklaring av et ord. Forklaringer hjelper elevene til å forstå begreper og dermed også mer av teksten der begrepene inngår. Elever med lavt ordforråd, lese- og skriveutfordringer eller et annet morsmål enn n...
Kvalitet i lyd
1. Innledning Lyd er en av mange modaliteter vi har muligheter for å inkludere i ressursene våre. Det finnes mange ulike typer lyd vi kan bruke i læremidlene våre, som korte informative intervjuer, lydkulisser, musikk og podkast. Kvalitet i podkast har en ege...
Hva må vi tenke på når vi skal lage universelt utformet innhold til ndla.no?
Mest mulig for flest mulig Et viktig prinsipp i NDLA er at så mye som mulig skal være tilgjengelig for så mange som mulig. Fra starten i 2007 til i dag har det skjedd store endringer digitalt, og nye krav og behov har vokst fram. Det gjør at vi må se på eldre...
Uu: kodekammer
NDLA Virtual Tour (360) og uu I utgangspunktet er kodekammer problematisk med tanke på universell utforming. Det inneholder mange ulike medietyper, og brukeren skal forflytte seg mellom flere rom i kodekammeret. Mye av innholdet er ikke-tekstlig. WCAG 1.1.1 e...
Brukerinnsikt om lesing og skanning av sider
Elever starter gjerne med å skrolle og se hvor mye det er på ei side før de starter å lese. De bruker mellomtitler for å skaffe seg oversikt over innholdet. Varmekart har vist oss at dersom artikkelen blir for lang, er det mange som gir seg før artikkelens slu...
Brukerinnsikt om oppgaver
Oppgaver er en viktig del av innholdet på ndla.no. Lærere både ønsker og forventer at vi har oppgaver, og de opplever det som luksus hvis vi har mange og varierte oppgaver de kan velge mellom. Elevene liker oppgaver der det er tydelig hva de skal gjøre, og der...